Back to eskari

Eskari alkoi kevätlukukauden 2016 osalta lyhyellä kahden päivän viikolla. Käytimme nämä päivät kuitenkin hyväksemme vaihtamalla lomakuulumisen, muistelemalla mennyttä joululomaa, tekemällä pieniä YYA-harjoituksia (ystävyyttä, yhteistyötä ja avunantoa) sekä tietenkin leikkimällä joulupukin tuomilla leluilla.

Lomakuulumiset

Paikanvaihtoleikki

Istuimme piirissä tuoleilla ja leikin ohjaaja esitti väittämiä siitä, mitä olimme saattaneet tehdä lomalla, esim. ”Kävin joululomalla luistelemassa.” Mikäli oli tehnyt kyseistä asiaa lomalla, piti vaihtaa paikkaa.

Lomahaastattelu

Lomahaastattelua varten ryhmä jaettiin pareiksi, joille annettiin muutama minuutti aikaa vaihtaa lomakuulumiset. Tärkeää oli painaa mieleen, mitä toinen kertoi. Lopuksi kuulumiset vaihdettiin yhteisesti siten, että jokainen sai kertoa sen, mitä pari oli tehnyt loman aikana.

image

Joululomabingo

Jokaiselle lapselle jaettiin bingoalusta, johon oli tavoitteena kerätä mahdollisimman monta nimikirjoitusta eri kavereilta. Bingoalustan kanssa käytiin siis kiertämässä ryhmäläisten luona ja kyselemässä mitä oli tehnyt lomalla. Jos oli esim. nähnyt ilotulituksen lomalla, kirjoitti nimensä sen kuvan kohdalle.

image

Uuden vuoden selfiet

Tehtävänämme oli ottaa itsestämme leikki-selfiet eli omakuvat valmiille älypuhelinmonisteelle. Tämä tapahtui tietenkin piirtämällä. Halutessaan saattoi lisätä kuvansa taustalle ilotulituksen tai päähänsä hauskan hatun.

image image image

Snapshotit joululomasta

Piirsimme joululomastamme myös snapshotteja eli tilannekuvia. Näin pääsimme samalla muistelemaan sitä, mitä olimme eri kohdissa lomaa tehneet. Muisteltavana oli mm. 1. lomapäivän ja jouluaaton tapahtumat sekä mieluisin lahja. Näistä mielikuvista lasten tuli kehitellä yhteen kuvaan sopiva snapshot…

image image

YYA-harjoituksia

Ystävällisyys, yhteistyö ja avunanto -teemaa aloittelimme myös näin heti loman jälkeen. Näillä kokoontumiskerroilla yhdistelemme materiaali hieman eri lähteistä. Mukana on harjoituksia MLL:n ”Muumien malliin” -paketista, jossa harjoitellaan sosiaalisia taitoja. ”Muumit löydät halutessasi täältä: http://www.mll.fi/kasvattajille/tapakasvatus/ Lisäksi tehtäviä ja leikkejä on sovellettu ”Häyjyherneitä ja lempeyslientä” kirjasta, jossa on erilaisia ideoita lasten ristiriitatilanteiden ehkäisyyn. Mukana on myös Serilaisia draamaleikkejä ja -harjoituksia. Tässä ensimmäisellä harjoituskerralla käsiteltyjä aiheita ja leikkejä.

lempeys

Tutustuminen

Aloitimme leikkimällä nimi- ja tutustumisleikkejä. Ensin pelasimme kopittelua, jossa pallon kiinnisaanut pelaaja sanoi aina oman nimensä. Vaativampana versiona lisäsimme leikkiin ”vuorosanat” tähän tapaan. ”Olen _______ ja heitän pallon sinulle ______.” ”Kiitos ______ pallosta. Olen ________ ja heitän pallon sinulle _______ .” Lisäksi teimme piirissä nimi ja liike -harjoitusta, jossa piti sanoa oma nimi ja liittää siihen jokin liike. Näin jatkoimme muutaman kierroksen. Paikanvaihtoleikistä leikimme versiota, jossa piti vaihtaa paikkaa, esim. lauseen: ”Haluan tutustua ihmisiin, jotka pitävät kissoita” perusteella. Eli jos halusi tutustua tälläiseen ihmiseen, tuli etsiä uusi paikka.

Kaikki otetaan mukaan

Johdatteluna aiheeseen katsoimme ”Muumien malliin” -materiaalipaketin ensimmäisen videopätkän, jossa käsitellään leikkiä, eritoten leikkiin mukaan ottamista. Voit katsoa kaikki ”Muumien malliin” videoklipit täältä:

Tämän jälkeen keskustelimme ensin yhteisesti siitä, mitä Muumivideolla tapahtui. Kuka oli reilu ja kuka epäreilu? Pohdimme miksi muumipeikon käytös tuntui reilulta ja Haisulin epäreilulta. Mietimme myös leikkiin mukaan ottamista omasta näkökulmasta – oliko joku joskus ollut Haisuli? Miltä tuntuu jäädä leikin ulkopuolelle? Jatkoimme tysökentelyä pienryhmissä, joissa pohdimme keinoja saada kaikki halukkaan mukaan leikkiin ja keksimme kaikielle sopivia leikkejä. Lopuksi keräsimme ryhmien aikaansaannokset taululle.

Jatkoimme teeman käsittelyä muutamalla leikinomaisella harjoituksella. Ensin leikimme ”Tulva Muumilaaksossa” -leikkiä, jossa piti aina tulvan tullessa yhteistyöllä saada koko ryhmä mahtumaan lautalla. Lauttaa pienennettiin aina vähitellen, jolloin tehtävä vaikeutui. Pienien neuvotteluiden ja open palautteen jälkeen leikki onnistuikin kerta kerralta paremmin.

image

Toisena leikkinä aloitimme valmistautumisen ”Salainen ystävä” tehtävään. Jokainen kirjoitti oman nimensä lapulle, joka taitettiin ja laitettiin salaisuuspussiin. Lisäksi juttelimme siitä, mitä ”salainen” ja ”ystävä” sanat tarkoittavat..

image

Ekat päivät eskarissa: tutustumista ja kesän kaikuja

Kaukaan eskarit aloittivat eskarivuotensa tietenkin yhdessä leikkien. Samalla myös opimme varmasti jotakin toisistamme ja kouluympäristöstämme. Kesälomaa muistelemme vielä monin eri tavoin ekojen eskaripäivien aikana. Erilaisten toiminnallisten tehtävien ja leikkien tulivat tutuiksi myös arkiset asiat, kuten ruokailu, ulkoilu ja vessassa käyntikin. Ihan eka päivä kuljettiin kolmessa pienryhmässä. Yleensä toimimme kuitenkin kahdessa pienryhmässä, joille lapset keksivät myös nimet: ”Kukat” ja ”Timantit”. Seuraavassa poimintoja ekojen eskaripäivien teemoista ja tekemisistä.

1. Tutustumisleikkejä

”Ollaan ystäviä jookos, ollaan ananas ja kookos. Ollaan rypäle ja rusina, syödään pipareita tusina. Olet uskomattoman tärkeä, kukaan ei saa sydäntäsi särkeä.”

Tämän lorun hengessä tutustuimme, etsimme ja löysimmekin uusia ystäviä. Tässä eskarin alkuun ja tutustumiseen sopivia leikkejä, joita me Kaukaan eskarit leikimme ekoina päivinä.

Kuka pelkää opettajaa

Tämä leikki on muunnelma ”Kuka pelkää jäämiestä” -leikistä. Nyt vain opettaja yrittää ottaa lapsia kiinni ja samalla voi muistella lapsien nimiä, jos kiinnioton yhteydessä pitää vielä sanoa lapsen nimi. Kiinnisaatu leikkijä jää olen apulaiseksi. Vauhtia riitti…

image

Viittaushippa

Hippaleikki eskarin alkuun sopivalla variaatiolla – mikäli hippa saa kiinni, pitää jäädä seisomaan paikalleen käsi ylhäällä. Kaverin voi pelastaa läppäämällä ylävitoset.

image

Nimipiirejä

Nimipiirejä oltiin kahdenlaisia. ”Nimi ja liike” pelissä jokaisen piti keksiä oma liike ja sanoa oma nimi. Lopuksi käytiin yhdessä kaikki nimet ja liikkeet läpi useamman kierroksen verran, jotta nimet jäisivät mieleen. Toisessa versiossa piti koskettaa jotakin oman kehon osaa yhtä monta kertaa kuin omassa nimessä on tavuja ja sanoa oma nimi. Tämä onnistuikin eskareilta tosi upeasti. Kävimme nimiä läpi myös taputtamalla tavuja.

Tämä on minun ystäväni

Tässä leikissä esitellään kaveri, joka on piirissä seuraavana. Ensin pitää tietysti kysyä vieressä olevan kaverin nimi, mikäli ei sitä muista. Esittely tapahtuu niin, että nostaa vierustoverin käden ylös ja sanoo: ”Tämä on minun ystäväni Maija.” Tämän jälkeen on esitellyn lapsen vuoro jne.

Nimienoppimispeli

Ryhmä jaetaan kohteen joukkueeseen, jotka asettuvat jonoon ison kankaan molemmin puolin. Kaksi leikkijää pitelee kangasta. Kun kangas lasketaan alas, pitää jonon ensimmäisen mahdollisimman nopeasti sanoa vastapäätä olevan pelaajan nimi. Kumpi ensin ehtii sanoa nimen, saa kyseisen pelaajan joukkueeseensa. Voidaan pelata, kunnes toinen joukkue on saanut kaikki pelaajat itselleen.

image

2. Kesälomakuulumisia

Seuraavaksi muutama toiminnallinen vinkki kesälomakuulimisten vaihtamiseen ja kyselyyn.

Kesälomahedelmäsalaatti

Perinteinen hedelmäsalaatti toimii myös kesäloma twistillä. Tehdään piiri ja pesät (esim. merkkitötsät), joihin leikkijät asettuvat. Ensimäinen huutaja menee piirin keskelle ja huuta jotakin, mitä on kesän aikana tehnyt, kuten ”Olen syönyt jätskiä”. Kaikkien, jotka ovat syöneet kesänaikana jätskiä, on vaihdettava pesää. Huutaja yrittää löytää itselleen pesän. Ilman omaa pesää jäänyt leikkijä on seuraava huutaja.

Tuolipiiri kesäkuulumisilla

Leikkijät asettuvat piiriin tuoleille istumaan. Leikin ohjaajan tehtävänä on sanoa jokin kesäpuuha sekä ohje siirtymisestä piirissä, esim. ”Jos olen käynyt uimassa, siirryn yhden tuolin.” Tällöin kaikki kesällä uineet siirtyvät piirissä. Kohta ollaankin jo sylikkäin ja päällekkäin…

Pariporina tai haastattelu

Pariporina tai parihaastattelu toimii eskarilaisillakin hyvin. Ensin jaetaan lapsiryhmä pareihin, joista ensin toinen kertoo mitä teki kesällä ja sitten toinen. Lopuksi parit esittelevät toistensa kesäpuuhat.

Sarjakuva tai kuvasarja kesälomasta

Kesälomamuisteluiden lopuksi oli mukava tallentaa muistot sarjakuvaksi tai kuvasarjaksi. Lapset saivat valita tekivätkö kesästään 3 kuvan sarjakuvan, tarinan, jossa on alku, keskikohta ja loppu vai kuvasarjan kolmesta kesäpuuhastaan. Mm. tälläisiä kesämuistoja piirtyi Kaukaan eskareiden kuviin:

image image image image

3. Superkuplia

Kesäistä puuhaa on myös saippuakuplien puhaltelu. Kaukaan eskarit valmistivat oman superkupla-aineensa, josta saa aikaan jättimäisiä ja kestäviä superkulia. Isolla innostuksella sekoiteltiin ensin aine ja sen jälkeen jokainen pääsi vielä tekemään itselleen kuplatyökalun. Tässä ohje kupla-aineen valmistamiseksi, mikäli intoa ja kesäisiä päiviä vielä riittää kuplien puhalteluun.

Superkuplat

3 l vettä

0,5 kg sokeria

0,5 dl liisterijauhetta

2,5 dl vihreää fairya

Vesi keitetään ja siihen liuotetaan sokeri.

Liuos jäähdytetään.

Lisätään vispilällä sekoittaen liisterijauhe ja fairy.

Annetaan seoksen tekeytyä yön yli.

image

Kuplatyökalu

Tämä kuplatyökalu sopii hyvin lapsen käteen, mutta jos haluat saada aikaan todellisia jättikuplia, niin työkalu kannattaa valmistaa rautalangasta tai villalangasta. Lapset tekivät itselleen kuitenkin tälläiset kuplavärkit, joihin tarvittiin piipunrassi, pilli, helmi ja neula. Ensin piipunrassi taivutetaan ja sen molemmat päät pujotetaan helmen läpi, niin että päät tulevat ulos helmen sisältä muutaman sentin. Tämän jälkeen tehdään neulalla reikä pillin ei taipuvaan päähän noin 2 cm päähän pillin päästä. Lopuksi otetaan piipunrassilenkki, jonka toinen pää pujotetaan pillin isosta aukosta sisään ja toinen neulalla tehtyyn reikään. Ja da-daa! Työkalu on käyttövalmis.

imageimage

Seuraavaksi vaan kuplimaan. Lapset keksivät, mitä mielikuvituksekkaimpia tapoja käyttää kuplatatyökalua. Oli pyörimistä, puhaltamista, tuulen apuna käyttöjä ja kiinniottoa…

image image image

4. Tour de Kaukaan koulu – Valokuvasuunnistusta

Hyvä keino tutustua oppimisympäristöön ja samalla liikkua, on valokuvasuunnistus. Tällä kertaa kuvatuista kohteista etsittiin kirjaimia, joista muodostui yhteisleikin nimi. Rasteja oli ympäri koulua – etenkin eskareille tärkeissä paikoissa (mm. wc ja ruokala).

image

Valokuvasuunnistuksessa toimittiin pareittain tai kolmen lapsen ryhmissä. Jokainen pari tai ryhmä sai etsittäväkseen yhden rastin/kuvan kerrallaan. Lisäksi tuloskorttiin piti merkitä oikeaan kohtaan rastilta löytynyt kirjain.

image

Mistähän nämä paikat löytyvät?

image image

Lopuksi pohdittiin yhdessä parin tai ryhmän kanssa, mitä kirjaimia he olivat löytäneet. Näin saatiin hahmotettua yhteisleikin nimi ”Vettä kengässä”, joka myös leikittiin yhdessä.