Olga orava – O

Aloitimme eskareiden muutaman oppitunnin mittaisen sukelluksen O-kirjaimeen tutustumiseen. Johdatteluna aiheeseen lapset saivat kuulla tarinan Olga oravasta, joka lähti seikkailemaan ja etsimään metsän salaisuutta. Tämä Milla Teräksen ja Karollina Pertamon kirjoittama kirja luettiin ensin open johdolla ja sen jälkeen tiivistimme tekstin sisällön lyhyesti. Kertasimme keiden luona Olga orava oli käynyt ja millaisia metsän salaisuuksia hän oli saanut kuulla.

olga orava

Olga oravan tarinaan perehdyttyämme keksimme yhdessä mahdollisimman monta metsän eläintä ja mietimme niiden alkuäänteitä. Tämän jälkeen tehtävänä muodostaa omalla keholla yksin, ryhmässä tai pareittain open huutaman metsäneläimen alkukirjain. Viimeisenä muodostimme Oravan alkukirjaimen eli O:n ja jatkoimme tekemällä oravan muistikirjaan merkintöjä. Ensin teimme mahdollisimman isoja merkintöjä eli sormella ilmaan O-kirjaimia, sitten pienempiä kaverin selkään ja vielä pikkuisempana omaan kämmeneen. Kirjoitimme muistiin yhteensä 30 O-kirjainta.

image image

Päätimme jatkaa leikkimistä loruttelemalla nopan avulla. Lapset saivat vuorotellen heittää jättinoppaa ja arpoa open valitsemista Orava-aiheisista loruista yhdessä lausuttavan. Runoja harjoiteltiin kaiku-menetelmällä, jossa ope luki tekstiä rivi kerrallaan ja lapset toistivat. Tässä Orava-lorumme:

”Orava istuu oksalla, mietiskellen kuuta. Onkohan siellä käpyjä ja isoa tammipuuta.”

”Oravalla puussa, käpy oli suussa. Askeleita kuuli, Halli-koiraks luuli. Hyppäs männyn oksalta, loukkas pienen jalkansa sekä pitkän häntänsä.”

”Tikka puuta koputtaa. Jänis juosta loputtaa. Orava käpyä nakertaa. Myyrä kolosta kurkistaa. Kuka se tuolla tepsuttaa? En sano, arvatkaa!”

”Oravalla veitikalla hieno häntä on. Oksallansa istuu, joitain nakertaa. Puolet laittaa piiloon, suuren kiven taa.”

”Orava, orava hyppäs alas puusta. Kipitteli, kipitteli, käpy tippui suusta. Nappas kävyn suuhun ja hyppäs takas puuhun!”

”Kas kuusen latvassa oksien alla. On pesä pienoinen oravalla. Sen poikaset siinä ne leikkiä lyö ja pikku hampahin siementä syö.” 

image

Aikamme loruteltuamme siirryimme vihkotyön pariin. Ensin lapset saivat tehtäväkseen valmistaa oman Olga orava ja tälle pesän. Oravan vartalo ja pesä tehtiin pyörittämällä O-kirjaimen muotoa monta kertaa ympäri ruskealla / oranssilla liidulla ja vaalean / tumman ruskealla liidulla. Taiteilimme vielä Olga oravalle hännän ja pään, leikkasimme kaikki ”osat” irti paperista ja liimasimme vihkoon siten, että Olga orava pääsi pesäänsä. Seuraavaksi harjoittelimme vihkoihin kymmenen parasta O-kirjaimen muotoa ja teimme suurikokoisen O-kirjaimen yhdelle vihkon sivulle.

image image image image

Pysäkkitehtäviä

Lisäharjoitusta O-kirjaimeen tutustumiseen saimme tehtäväpysäkeillä. Mukana oli toki myös kertaavia toimintapisteitä, joissa muistelimme jo syksyllä opittuja kirjaimia ja äänteitä.

Kirjaimen piirtäminen

Molla ABC -peliä pelattiin jälleen kerran ahkerasti O-kirjainta piti käydä harjoittelemassa ainakin kaksi kertaa. Molemmilla kerroilla piirrettiin viisi O-kirjainta.

image

Kertauksena leikittiin pareittain kirjainpeliä, jossa piti tunnustella pussissa olevia kirjaimia ja valita sieltä mieluinen / tuntemansa kirjain. Sitten kyseisen kirjaimen muoto piirrettiin parin selkään, joka piirsi sen taululle. Lopuksi tarkasteltiin, tunnistettiinko ja piirrettiinkö oikea kirjain.

image

Rakentelimme O-kirjaimia myös geolaudoille ja pistelyalustoille.

image

Tavut ja sanat

Tavuhyppyradalla piti käydä keräämässä Olga oravan käpyjä pesään. Matkalla olleet O-kirjaintavut hypittiin ja luettiin. Lyhyen ja pitkän vokaalin lisäksi tavut sisälsivät aiemmin opittujen konsonanttien (P, N, S) ja O:n yhdistelmiä.

image

Toisella pysäkillä lapset lähtivät etsimään metsän salaisuutta, joka oli kirjoitettu lapuille ympäri luokkaa. Tehtävänä oli käydä lukemassa (tai painamassa mieleensä) lapun salasana ja palata pöydän ääreen kirjoittamaan sana paperille. Salasanoina oli tietenkin O-kirjaimella alkavia sanoja.

Logico-tehtäviä teimme myös ahkerasti. Jokainen sai valita itselleen sopivan tehtävän lukutaidon mukaan. Yksi tehtävä vaati lause- ja sanatason lukemista, muissa harjoiteltiin äänteitä ja kirjaimia.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

8 + 2 =